آموزش کامل php

(Mehdi)

تازه وارد
با سلام به همه دوستان خوبم !

دوست دارم به عنوان اولین فعالیتم توی انجمن های سایت "پرشین اسکریپت" آموزش کامل PHP از مقدماتی تا پیشرفته رو قرار بدم .

خیلی خوش حال میشم که هرچه زود تر این آموزش رو آماده و در دسترس شما عزیزان قرار دهم .




پس بزودی منتظر آموزش های PHP از طرف این بنده حقیر باشید ...


چند نکته :

[ به هيچ وجه در اين تايپيك پست ارسال نكنيد ]

[ مطالب را خواهشا با ذکر منبا کپی کنید ]


سعی میکنم در آینده این آموزش ها رو به صورت یک فایل pdf در این مکان قرار دهم

دوستار شما

مهدی

:x:

 

(Mehdi)

تازه وارد
کامل PHP - بخش مقدماتی

درس اول == مقدمات PHP

با سلام خدمت کاربران خوب سایت پرشین اسکریپت

با درس اول از سری آموزش های PHP در خدمت شما هستم


چرا این مقاله ؟

چون مردم هر وقت میخوان یک زبان برنامه نویسی رو یاد بگیرن اولین چیزی که توی ذهنشون میاد اینه که برن توی بازار و یک کتاب آموزشی مربوط با اون موضوع رو انتخاب کنن . ولی وقتی کتاب رو تهیه میکنند و شروع به خوندش میکنن احساس میکنن کتاب براشون یکم زوده زیرا کسی که اون کتاب رو نوشته برنامه نویس بسیار حرفه ای بوده و به این صورت ترجمه اون کتاب هم به صورت خیلی حرفه ای در اومده و درک کردن آن سخت است (البته این موضوع برای افراد مبتدیاست) . ولی من میخوام توی این مقاله به شما کاربران گرامی و عزیز PHP رو به صورت خیلی ساده ،* خودمانی و البته از مقدماتی تا پیشرفته آموزش دهم (اگر خداوند متعال عمری دهد :) .)

برای شروع به چه چیز هایی نیاز دارم ؟

برای شروع یاد گیری زبان PHP شما به 5 ابزار زیر نیاز دارید که با هم به توضیح آنها میپردازیم

1-اولین چیزی که نیاز دارید و از همه مهم تر است خود شامل سه بخش است : "پشتکار" ، "علاقه" ، "برنامه ریزی" و "هدف" .

2-تــــــمــــریــــــــــن

3-یک مفسر کد های PHP مانند نرم افزار XAMMP یا EasyPHP

4-یک ویرایشگر متن مثل ++Notepad یا PHPDesigner یا حتی Notepad ویندوز

5-یک مرور گر مانند Google Chrome یا FireFox یا هر مرورگر دیگر (سعی کنید از هر مرورگری که استفاده میکنید آخرین نسخه آن باشد)

توضیح ابزارهای بالا :

1 - اگه واقعا به یاد گیری یک زبان برنامه نویس علاقه دارید فقط این کافی نیست . باید همراه با این علاقه پشکار هم وجود داشته باشد تا مثلا وقتی وسط یک پروِژه به این بن بست بر خوردید یا اینکه امید خود را از دست دادید هرگز خود را نبازید و به کارتان ادامه دهید تا در نهایت با برنامه ریزی به هدف معین خود که ممکن است هر چیزی در این زمینه باشد برسید .

2 - تمرین ، تمرین و تمرین یکی از راه های موفقیت توی این کار هست . اگه واقعا به این کار علاقه ای داشته باشید حتما میتوانید یک ساعتی معینی در روز به تمرین بپردازید . هیچ کاری بدون تمرین کردن توی مغز انسان نمیره اقا جان.فکر کنم توی زندگیه روزانه هر شخصی حداقل 1 ساعت وقت آزاد وجود داشته باشد که به تمرین این کار بپردازه .!!!

3 - مفسر چیست ؟ چون PHP یک زبان برنامه نویسی سمت سرور (Server Side) هست یعنی کد های اون رو سرور میخونه و نتیجه رو به مرورگر میده ما باید روی سیستم خودمون یک سرور مجازی درست کنیم که بتونیم کد های PHP خودمون رو بنویسیم و از اون ها استفاده کنیم . برای این کار میتونیم از نرم افزار هایی از قبیل XAMMP ( ) و یا EasyPHP ( ) استفاده کنیم . من از XAMMP استفاده میکنم .

4 - برای نوشتن کد های PHP خود باید از ویراشگر های متن استفاده کنیم . معروف ترین آن ها که حجمشان نیز کم میباشد عبارت اند از : ++Notepad

( ) . PHPDesigner ( ) . ConTEXT (دریافتش کنید).توجه داشته باشید که نمیتونید از نرم افزار هایی مانند Wordpad یا خود نرم افزار Word استفاده کنید ، زیرا این برنامه اطلاعاتی از قبیل اندازه صفحه و ... نیز در ک هایشان ذخیره میکنند . بنده به شما ویراشگر

رو که خودم هم ازش استفاده میکنم پیشنهاد میکنم

5 - به مرورگر هم برای دیدن نتیحه کد های که کیزنیم نیاز داریم که میتونیم از Firefox ( ) یا Google Chrome ( ) استفاده کنیم . من از Google Chrome استفاده میکنم .

نکات :

- اگر میخواهید در این زمینه موفق شوید و همه کد ها را به خاطر بسپارید هرگز از ویرایشگر های متنی همچون Dreamweaver و یا .. استفاده نکنید . زیرا این برنامه ها وقتی شما قسمتی از کد رو مینویسید بقیه کد رو به شما نشون میدن و ماتع از این میشن که شما نحوه نوشتن کد رو یاد بگیرین و هنگامی که بدون این نرم افزار ها بخواهید همان کد ها رو بنویسید به مشکل بر میخورید چون با نحوه نوشتن و اسپل کد آشنا نشدید . پس استفاده نکنید .

- تمامی این مطالب رو بنده "مهدی خسروی" نوشتم و اگر میخواهید این مطالب رو ببرید و جایی دیگر کپی کنید ، جون خدتون منبع رو معرفی کنید و بگید از کجا آوردیدش.

[ به هيچ وجه در اين تايپيك پست ارسال نكنيد ]




اینم از درس اول :::: به همین راحتی تموم شد

درس بعدی : آشنایی با PHP

در درس بعدی به آشنایی PHP میرویم و درباره برخی از نکانی که امروز گفتیم

بیشتر صحبت میکنیم .

با تشکر

مهدی

:n4:

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

(Mehdi)

تازه وارد
کامل PHP - بخش مقدماتی

درس دوم == آشنایی با PHP


خب خب . بریم سر درس دوم آموزش PHP آشنایی با PHP

قبل از شروع یه سلام گرمی میکنم به همه افرادی که الان دارن این مقاله رو میخونن و امیدوارم با این مقاله که اولین فعالیت من توی این سایت هست بتونم مفید واقع شم :) .

یه نکته ی دیگه رو هم مه باید قبل از شروع بگم این هستش که حتما این مقاله و مقاله های دیگر رو خط به خط مطالعه کنید تا به خوبی بتونید به یاد گیری PHP بپردازید . نگید چون آشنایی هست ولش کنم ، فقط چند خط اولیه آشنایی با PHP هست و بقیه پایه و اساس PHP هستن و خیلی به دل میشینن .

بریم سر درسمون :

PHP یک زبان سمت سرویس دهنده :

زبان PHP یک زبان اسکریپت نویسی سمت سرویس دهنده (یا همون Server Side Scripting Language) هست . یعنی صفحه ای رو که کاربر اونو درخواست میکنه توسط مفسر PHP (که ما از Xampp استفاده میکنیم) برسی میشه و بعد به صورت کد های HTML در میاد و به کاربر نمایش داده میشه . یعنی اگر شما کد PHP ای بنویسید و بعد نتیجه اون رو توی مرورگر ببینید بعد سورس اون صفحه رو نگاه کنید ، می بینید که توی اون کد ها از کد PHP خبری نیست و فقط و فقط HTML هستش .

اجرای کدهای PHP :

همونطور که گفتیم نمیشه PHP روی سیستم های خونگی خودمون اجرا کنیم چون مفسر نداریم ، پس باید یه مفسر به صورت مجازی روی سیستم خودمون درست کنیم که این کار توسط برنامه هایی مانند Xampp و EasyPHP و .. قایل اجرا هستن(اگه هنوز قسمت اول این آموزش رو نخوندید حتما بخونیدش ، خیلی مهمه ).

فرمت صفحات PHP:

همونطوری که فایل های اجرایی ویندوز فرمت exe. رو دارن و فایل های HTML فرمت html. یا html. رو دارن ، فایل PHP هم باید دارای یک فرمت باشن که بشه تشخیصشون داد . فرمتی که برای فایل های PHP رایج هست فرمت php. هست . برای مثال :* example.php

شروع و پایان PHP :

کد های PHP بین تگ های زیر قرار میگیرن یا مفسر متوجه بشه که توی این محدوده ما میخوایم PHP بنویسیم :


کد:
<?php
دستورات
 ?>
سوال : شاید یکی بگه "مگه ما فایلمون رو با پسوند php. ذخیره نکردیم ؟ پس چرا دوباره باید اینجا این محدوده رو مشخص کنیم ؟"

جواب این سوال رو میشه در نکته زیر گرفت ;) .

نکته : فایل های PHP میتونن دارای کد های HTML یا Java Script یا هر چیز دیگه ای باشند و فقط مخصوص کد های PHP نیستن .

برای مسخص کردم محدوده کد های PHP دو راه دیگه هم وجود داره :

راه دوم (خلاصه شده):


کد:
<?
دستورات
?>
روش سوم(اسکریپتی) :


کد:
<script  language=”php” >
دستورات
</script>
همون راه اول از همشون بهتره و همه جا حواب میده

ممکنه که اگر از راه های دوم یا سوم استفاده کنید مفسر اونا رو نشناسه و بعنوان کد HTML در نظرشون بگیره و بعد همه چیز خراب میشه :D .

افزودن توضیحات به برنامه :

با یه مثال توضیح میدم :

شما 2 ماه پیش یه برنامه نوشتید و امروز اون برنامه رو باز کردید . حالا یادتون رفته مثلا متغیر y رو برای چه کاری درست کردید یا متغیر m به چه دردی میخوره .

شما میتونید با توضیحاتی که در برنامه PHP خودتون میدی یک نوشته ای یک یا چند خطی رو ایجاد کنید که راجع به اون برنامه یا کلا اون موضوی مرد نظر شما توضیح بده و هیچ تاثیری توی اجرای کد هاتون نداره ..

برای افزودن توضیحات 3 راه دارید :

برای توضیحاتپ خطی میتوانید از کد های // یا # استفاده کنید :


کد:
<?php
// توضيحات
# توضيحات
?>
توضیحات چند خطی هم اینگونه میباشد :


کد:
<?php
/*چند
خط
توضيحات*/
?>
یک مثال با توضیحات در PHP :


کد:
<?php
5+5 // In ja 5 ba 5 jam mishavad
?>
فرض کنید 5 +*5 کد ما هست

بعد از عبارت // ما توضیح دادیم که "در اینجا 5 با 5 جمع میشود" . حالا اگه ما 2 ماه دیگه اومدیم و سری به این کد زدیم ، سریع میفهمیم توی اون خط کد چه خبره . توی برنامه های سنگینی که بعدا مینویسید میفهمید که چقدرد بدرد میخوره :) .

پايان دهنده دستورات :

يكي از ويژگي هاي خوب PHP امكان درج يك دستور به صورت چند خطي هست يعني ميتونيم يك دستور رو به صورت شكسته در چند خط بنويسيم ، ويژگي جالب ديگه php چشم پوشي از فاصله ها هست و ميتونيم براي واضح تر شدن كدهامون از فاصله استفاده كنيم .

براي مشخص كردن پايان هر دستور از كاركتر نقطه ويرگول ; استفاده ميشه ، در نتيجه درج چند دستور در يك خط هم امكان پذير هست .

سوال : اگر در پايان يك دستور نقطه ويرگول نزاريم چي ميشه ؟ مفسر php پايان دستور اول رو پيدا نميكنه و فكر ميكنه دستور هنوز تموم نشده و ادامش خط بعديه ميره خط بعدي كه يك دستور ديگه توشه و گير پاچ ميكنه .

خب درس دوم آموزش PHP هم تموم شد ....

سخت که نبود .. نه فکر نکنم

توی درس بعدی اولین اسکریپت خودتون رو مینویسید و با دستور echo آشنا میشید .

منتظر درس بعدی باشید


[ به هيچ وجه در اين تايپيك پست ارسال نكنيد ]



با تشکر

مهدی


:n4:

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

(Mehdi)

تازه وارد
کامل PHP - بخش مقدماتی

درس سوم == آشنایی با دستور echo +

اولین اسکریپت شما


خب به سلامتی قسمت سوم هم از سری آموزش PHP آماده شد . توی این قسمت شما با دستور echo در PHP آشنا میشید و یاد میگیرید که چطور از اون ها استفاده کنید . همچنین امروز شما اولین اسکریپت یا برنامه خود را مینویسید . پس پیشاپیش بهتون تبریک میگم .

خب بریم سر درسمون :

دستور echo :

خب همونطور که گفتیم برای اجرای کد های PHP خودمون نیاز به یک مفسر داریم .

ما در اینجا از Xampp استفاده میکنیم . خب ابتدا برنامه Xampp رو اجرا کنید . سپس تیک سرویس های Apache و Mysql رو فعال کنید و برای هر کدام روی Start*کلیک کنید . صبر کنید تا عبارت Running برای شما فعال شود . مانند شکل زیر :

You must be registered for see images attach


خب حالا یک ویرایشگر ساده متن مانند Notepad ویندوز را باز کنید و درون اون کد زیر رو وارد کنید :


کد:
<?php
echo “ Hello World” ;
?>


از نوار منوي File گزينه Save رو انتخاب كنيد ، سپس مكان زير را براي ذخيره فايل انتخاب نماييد :


C:\xampp\htdocs

در صورتي كه نرم افزار Xampp را در درايو يا شاخه ديگه اي نصب كرديد اون شاخه رو انتخاب كنيد .

در قسمت نام تايپ كنيد first.php و بر روي گزينه سيو كليك كنيد ،

first اسمي هست كه براي فايلمون ميزاريم و

php.هم مشخص كننده فرمت فايل هست .


توجه : تمام فایل های PHP ای که ما مینویسیم باید توی پوشه ی htdocs نرم افزار xampp باشه تا بتونه کد های ما رو ترجمه کنه و به با تحویل بده .

مرورگر مورد نظرتون رو باز کنید و توش آدرس localhost/first.php رو تایپ کنید.

حالا یک صفحه سفید بالا میاد که توش متن زیر هست

Hello World

به همین راحتی شما اولین برنامه خود را ساختید . تــــبـــــریــــک :) .

توضیحات اولین برنامه :

توی خط اول ما به مفسر میگیم که میخوایم PHP بنویسیم و یا به عبارت دیگر تک PHP خودمون رو شروع میکنیم :


کد:
<?php
توی خط دوم با از تابع echo استفاده کردیم . که بعد از نوشتن کلمه echo میتوانیم بین دو " و " متن خودمون رو کی میخوایم توی صفحه نمایش داده بشه یا به عبارتی چاپ بشه رو بنویسیم . برای مثال اگر من در بین دو " و " کلمه Mehdi رو تایپ کنم توی صفحه برای من عبارت Mehdi چاپ میشه :


کد:
echo “hello world” ;
توی خط سوم هم میگیم که نوشتن کد های PHP ما تموم شد :


کد:
?>
میخوام از این بعد برای اینکه حجم نوشته کم تر بشه دیگه تگ شروع و پایان PHP رو ننویسم . برای مثال به جای :


کد:
<?php
echo “hello world” ;
?>
فقط مینویسم :


کد:
echo “hello world” ;
دیگه شما خودتون باید زحمت بکشین و تگ شروع و پایان رو وارد کنید :) .

خب اینم از درس سوم . آسون بود ؟ بله 100 ٪

فقط بگم که تمرین کنید و کد هایی که من مینویسم رو کپی نکنید و خودتون کد ها رو وارد کنید تا بهتر یاد بگیرید .

توی درس بعدی به متغیر ها میپردازیم

[ به هيچ وجه در اين تايپيك پست ارسال نكنيد ]




موفق باشید

مهدی

:79:

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

(Mehdi)

تازه وارد
آموزش کامل PHP - بخش مقدماتی

درس چهارم == اشنایی با متغیر ها


با سلام خدمت تمامی دوستان خوبم.ببخشید قسمت چهارم این مجموعه آموزشی یکم دیر شد.به دلیل یه سری مشکلات نتونستم زود تر از این بنویسم.خب بریم سر دری اصلیمون

جلسه قبل گفتیم که امروز میخوایم درباره آشنایی با متغیر ها در PHP صحبت کنیم پس برو که رفتیم :

متغیر ها (Variables) در PHP :

میتونیم به زبان خیلی ساده متغیر ها رو اینجوری تعریف کنیم :

متغیر ها "ظرف هایی" برای نگه داری اطلاعات هستن ، مثل : لیوانی که آب رو نگه میداره و بشقابی که خورشت سبزی و ماکارونی رو :D

اگه یادتون باشه قبلا توی مدرسه میگفتیم x مساوی است با 5 و y مساوی است با 10 ، و بعد حاصل جمع x با y میشد 10 و اینو اینتوری هم میتونستیم به زبان ریاضی هم بنویسیم :

x=5 و y=5 حالا x+5=10

متغیر هم یه همچیز چیزیه که یه مقدار رو مینونه در خودش ذخیره کنه و بعد اونو یه جای دیگه اون اسکریپت هر بلایی که سرش خواست در بیاره مثلا چاپش کنه یا ...

خب حالا حتما میگین چجوری این متغیر ها رو تعریف کنیم ؟ جواب : اگه یکم صبر کنید بهتون میگم .

روش تعین متغیر ها PHP :

یک متغیر در PHP میتونه یه اسم کوتام مثل x یا یه اسم بلند مثل Mehdi داشته باشه .

قوانین تعیین متغیر ها در PHP :

** متغیر ها در PHP با علامت دلار $ سروع میشن و بعد ا اون علامت اسم اون متغیر میاد که میتونی هر چیزی باشه .

** متغیر ها در PHP فقط میتونن با حروف بزرگ و کوچک و اعداد و علامت _ شروع شوند .

** متغیر ها در PHP نمیتوانند با اعداد شروع شوند (به هیچ وجه چونه نزنید ، حتی شما دوست عزیز) .

** متغیر ها در PHP نمیتوانند در بین خود فاصله یا اسپیس (space) یا "* "* قرار دهند .

** متغیر ها در PHP به حروف بزرگ و کوچیک حساس هستند یعنی متغیر Y با متغیر y فرق میکنه .

خب تا اینجا یاد گرفتید چه متغیری از نظر PHP درسته و قابل قبول.

خب حالا چند نمونه از متغیر های درست تعریف شده در PHP :


کد:
$ali2; $reza;  $user_name; $mehdi_khosravi
و چند نمونه از متغیر های غلط در PHP :


کد:
$man^mehdi;
 $1s;
  $5;   
$ali-rezaii

نوع متغير ها :





هر متغيري كه در برنامه داريم بسته به محتوياتش داراي يك نوعي هست براي مثال متغير




name$




كه بالاتر تعريفش كرديم و رشته ( كلمه ، جمله ) milad رو توش ريختيم از نوع String ( رشته اي ) هست .

در زبان هاي برنامه نويسي ديگر براي استفاده از متغير بايد اول برنامه متغير هاي مورد نياز رو تعريف كنيم يا در طول برنامه با ذكر نوع اون ها رو ايجاد كنيم براي مثال بايد بگيم : متغيري تعريف كن از نوع رشته اي و كلمه سلام رو در اون بريز ! اما در php* به صورت مستقيم يك متغير تعريف ميكنيم و سلام رو در اون ميريزيم خود php به صورت خودكار نوع متغير رو رشته اي در نظر ميگيره و نيازي به تعيين نوع توسط ما نيست .

انواع متغير ها در php به صورت زير هستند :




Boolean




: متغيري كه حاوي True يا False هست و درستي يا غلط بودن شرط يا عملياتي رو در بر داره .





کد:
[FONT=Tahoma]$moteghayer=false;[/FONT]


Integer




: متغيري كه حاوي مقداري عددي هست ( مثبت و منفي )




مثال :




کد:
$moteghayer_1=3; 
$moteghayer_2=-5;


Double




يا Float : در اين نوع متغير اعداد اعشاري قرار ميگيرند .

مثال :

کد:
$moteghayer=1.256;
String




: يك مقدار رشته اي عددي




مثال :





کد:
$moteghayer="hi ben";
$moteghayer="3"


سوال :




اگر دقت كرده باشيد در قسمت Integer يك متغير تعريف كرديم كه حاوي عدد 3 هست ، و در مثال دوم قسمت string هم يك متغير داريم با مقدار 3 فرق اينها چيه كه يكي integer ( عددي ) و يكي String ( رشته اي ) در نظر گرفته ميشند ؟

نكته اينجاست كه متون و اعدادي كه ما بين علامت




" "




قرار گرفته و در يك متغير ريخته ميشند به عنوان يك رشته در نظر گرفته ميشند و php اون ها رو به ديد رشته نگاه ميكنه .

برای درک بهتر درس یه مثال میزنیم :




کد:
$your_name="bahram";
echo "hi $your_name";


در خط اول يك متغير تعريف كرديم به اسم your_name و توش رشته bahram رو ريختيم ، در خط دوم رشته hi + محتوياتي كه در متغير your_name هست رو چاپ ميكنيم؛ خروجي قطعه كد بالا هست hi bahram .

حالا چند بار مقداري كه به بهرام ميديد رو تغيير بديد و نتيجه رو مشاهده كنيد مثلا به جاي bahram به متغير your_name بديد hamid و نتيجه رو ببينيد .


echo تابعي هست كه مقدار دريافتيش رو چاپ ميكنه ! مقدار دريافتي بايد داخل دو تا " يا ' قرار بگيره كه بعدها فرقشون رو خواهيد فهميد .

فرق" " ( دابل كوتيشن يا نقل قول ) و ' ' ( كوتيشن ) :




کد:
echo"salam $be hame";

برنامه كلمه salam رو چاپ ميكنه ميرسه به




be$




فكر ميكنه اين قسمت يك متغير هست و كدها رو ميگرده تا ببينه مقدار اين متغير چقدر هست تا جايگزينش كنه و مقداري پيدا نميكنه و با خطا رو به رو ميشه ...

حالا برنامه رو به صورت زير بنويسيد و نتيجه رو ببينيد :




کد:
echo 'salam $be hame';

در نتيجه اگر متغيري رو بين كوتيشن قرار بديدم به ديد رشته در نظر گرفته ميشه نه متغير .

خب دوستان جلسه چهارم هم تمام شد.در درس بعدی کار را رشته ها رو یاد میگیریم.




[ به هيچ وجه در اين تايپيك پست ارسال نكنيد ]







موفق باشید

مهدی


 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

kasraa

کاربر عضو
الآن رضا هم داره آموزش php میده هم شما !!!

هم چند تا تاپیک دیگه که نصفه موندن !

با هم حرف بزنید یه تاپیک جامع داشته باشید تا این به هم ریختگی پیش نیاد

بعد از حرف زدن با هم بگید پست هارو ادغام کنم :53:

 

(Mehdi)

تازه وارد
الآن رضا هم داره آموزش php میده هم شما !!!هم چند تا تاپیک دیگه که نصفه موندن !

با هم حرف بزنید یه تاپیک جامع داشته باشید تا این به هم ریختگی پیش نیاد

بعد از حرف زدن با هم بگید پست هارو ادغام کنم :53:
با سلام اقا کسري

ببخشيد رضا جان داره آموزش

PHP

حرفه اي رو ميره

من دارم مقدماتي رو ميرم

و تا آخر بخش

PHP basic

توي سايت

w3schools

پيش ميرم

اگه رضا جان بخواد بعد از اينکه اين تاپيک کامل شد اون تاپيک بياد بعد اين

ممنونم

 

kasraa

کاربر عضو
خب همین دیگه اگه ادغام بشه و به ترتیب جلو برین خوب میشه

چون من تصمیم داشتم این آموزش هارو تبدیل به کتابش کنم ( هم pdf و هم اجرایی ) اما نفهمیدم آخر چی به چیه

در هر ثورت خودتون میدونید

ممنون :53:

 

iReza

کاربر عضو
مهدی جان من قبلا 2تا تاپیک مبتدی و کار با بانک اطلاعاتی رو کامل کردم.

کسری این تاپیک های من هستند که کاملا:





و این یکی هم در شرُف تکمیلی هست:



 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

kasraa

کاربر عضو
من که نفهمیدم چه خبره =))))))))

همه php آموزش دادن یه کمم برین asp یاد بدین بخدا ثواب داره :D

 
بالا