انواع اتوکلاو دندانپزشکی

ava-dental

تازه وارد

اتوکلاو دندانپزشکی چیست و چه کاربردی دارد؟​

در اکثر مراکز درمانی جزو جدایی ناپذیر تجهیزات و ابزارات استریل به شمار می آید در تمامی مراکز درمانی و کلینیک ها و مطب های دندان پزشکی برای استریل کردن و از بین بردن تمامی میکروب ها مانند معمولی و اسپور ها بر روی سطح داخلی و خارجی تجهیزات دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.عواملی که بر انتقال بیماری مثل باکتری ها و قارچ ها می توانند بسیار برای بیماران خطرناک باشد.در دندانپزشکی ابزار ها ارتباط و تماس مستقیم با خون و بدن شخص دارد برای استریل کردن سوزن های تزریق زیر پوستی باید اقدامات مهمی در نظر گرفته شود.بخاری که در اتوکلاو ها تولید میشوند قادر به از بین بردن همه این عوامل را دارد که موجودات زنده بسیار اندکی قادر به زنده ماندن در این شرایط هستند.اگر تجهیزات مورد نظر را در اتوکلاو قرار دهیم مطمئن میشویم که تمیز شده و فاقد از هر گونه آلودگی میشوند.

اتوکلاو یک دستگاه استریلیزاسیون است که برای کشتی دادن و از بین بردن میکروارگانیسم‌ها، باکتری‌ها، ویروس‌ها و سایر آلودگی‌های میکروبی از ابزارها و تجهیزات پزشکی استفاده می‌شود. این دستگاه با استفاده از بخار آب و فشار بالا، مواد ضدعفونی کننده را به ابزارها و تجهیزات پزشکی منتقل می‌کند تا آن‌ها را به صورت کامل استریل کند.

از مسائل چالش انگیز و بحث برانگیز در دانش دندانپزشکی موضوع عفونت است که همیشه موضوعی مهم و نگران کننده برای بیماران و از دغدغه های جدی و پر اهمیت برای دندان پزشکان است.استفاده کردن از انواع تجهیزات و محلول ها تا حد کمی به استریل کردن تجهیزات کمک کرده اما با حساسیت و چشمگیر شدن این موضوع از دستگاهی به نام اتوکلاو استفاده میشود به دلیل اینکه اتوکلاو سریع ترین و مطمئن ترین دستگاه برای ضد عفونی است زیرا استرلیزه کردن محصولات را در بالاترین سطح اطمینان قرار میدهد .وجود شرکت های فعال و بیشمار در حوزه تولید اتوکلاو،و با بیشمار بودن انواع این دستگاه ها و انواع مدل های آن انتخاب را سخت کرده است.

چگونه بهترین اتوکلاو دندانپزشکی را انتخاب کنیم؟​

فرایند عقیم سازی فرایندی است که طی آن،ارگانیسم ها و اسپور های موجود در اشیاء به طور کامل از بین می رود از این فرایند برای جلوگیری و پیشگیری عفونت استفاده می کنیم.ساده ترین و بهترین راه استریل کردن لوازم و اشیاء در کلینیک استفاده از اتوکلاو دندانپزشکی است.مناسب ترین اتوکلاو دندانپزشکی اتوکلاو نوع B است که با آن میتوانیم ابزار ها و تجهیزات را استریل کنیم.

اتوکلاوها در بسیاری از محیط‌های پزشکی از جمله دندانپزشکی استفاده می‌شوند تا از انتقال عفونت‌ها و بیماری‌های مرتبط با آن‌ها به بیماران و کارکنان پزشکی جلوگیری کنند. استفاده از اتوکلاوها باعث اطمینان از این می‌شود که تجهیزات پزشکی که با بدن بیماران در تماس می‌آیند، به صورت کاملاً استریل و بدون میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا باشند.

اتوکلاوها به طور گسترده‌ای در دندانپزشکی برای استریلیزه کردن ابزارهای جراحی، ابزارهای دندانپزشکی و تجهیزات دیگری که با دهان بیماران در تماس می‌باشند، استفاده می‌شون

اتوکلاو دندانپزشکی در ظرفیت های 8 تا 24 لیتر تغییر می کند.که با افزایش ظرفیت ها توانایی دستگاه بیشتر می شود و می توان از ابزار های بیشتری استفاده کرد.هر چه انرژی بیشتری در فرایند عقیم سازی انجام شود قیمت آن اتوکلاو افزایش می یابد.
پس بهتر است در انتخاب خود دقت کنیم و اتوکلاوی را برای خود در نظر بگیریم که بتوانیم نیاز های خود را بر اساس آن تنظیم کنیم این امر به ما در خرید اتوکلاوها کمک میکند،همچنین اگر از آن استفاده روزانه می کنیم در هزینه ها صرفه جویی کنیم.در برخی مواقع نیز داشتن دو اتوکلاو کوچک بهتر از داشتن یک اتوکلاو بزرگ است زیرا از این طریق میتوان از دو دستگاه برای فرایند عقیم سازی استفاده کرد.
برای کسب اطلاعات بیشتر و یا آشنایی با مدل ها و برندهای مختلف اتوکلاو دندانپزشکی می توانید روی لینک زیر کمک کنید:
 
بالا