ایران و ایرانی در php

iReza

کاربر عضو
php.jpg


انسان برای دریافتن اطلاعات در زمینه مورد نظرش،به اطلاعات احتیاج داره،اونم از نوع با کیفیت!اما علاوه بر این،در طبقات بالاتر،نیازمند منابع به زبان و فرهنگ خودش میشه،این قضیه همه چیز شده و زبان برنامه نویسی PHP هم از این قافله مستثنی نیست.اگر شما میخواید این زبان رو به خوبی یاد بگیرید،باید افرادی دیگه زمان قبل شما،بستری مناسب رو برای این فراهم کرده باشن،توی این مقاله جامع،به معرفی تعدادی از این دسته ابزارها و کلاس ها نگاهی می اندازیم.

کلاس تاریخ جلالی PHP

تابع date در زبان php, یکی از مهمترین تابع ها برای ثبت مطالب به شمار میره،توی php خیلی به این تابع اهمیت داده شده.در این قسمت میخواهم کلاسی را برای تبدیل تاریخ میلادی به شمسی استفاده میشه.این کلاس توسط آقای سالار کابلی نوشته شده و تحت لایسنس منتشر میشود.شما میتوانید اون رو از این لینک دریافت کنید یا به اون مراجعه کنید.برای استفاده از این کلاس،بعد از اینکه اون رو دانلود کردید باید کدهای درون اون رو فراخونی کنید،که این کار به وسیله دستور زیر امکان پذیر هست:


کد:
require_once dirname(__FILE__) . '/jdatetime.class.php';
برای استفاده داینامیک از کلاس،میتوانید اون رو درون یک شیء قرار بدید:


کد:
$date = new jDateTime(true, true, 'Asia/Tehran');
پارامتر اول، تعیین می*کند که اعداد سیستم به فارسی تبدیل شوند یا نه. مثلا ۱۲۳۴ به ۱۲۳۴، این گزینه به صورت پیش*فرض فعال است. برای غیر فعال کردن آن می*توانید این پارامتر را به false تغییر دهید.پارامتر دوم تبدیل تاریخ به جلالی را تعیین می*کند و به صورت پیش*فرض فعال است. در صورتی که می*خواهید از این کلاس برای تاریخ میلادی استفاده کنید، این پارامتر را false تعیین کنید. توجه کنید که اگر این گزینه را غیرفعال کنید، دیگر اعداد به فارسی تبدیل نمی*شوند حتی اگر آن را فعال کرده باشید.پارامتر سوم، منطقه زمانی است. در سیستم های یونیکس مثل لینوکس و مکینتاش، منطقه زمانی پیش*فرض GMT (ساعت گرینویچ) و در سیستم*های ویندوز، منطقه زمانی پیشفرض، منطقه زمانی سیستم عامل انتخاب شده است. برای تعیین منطقه زمانی شما می*توانید یکی از مناطق زمانی را که پی*اچ*پی قبول می*کند به صورت متنی به کلاس ارسال کنید. برای مثال منطقه زمانی ایران Iran/Tehran و منطقه زمانی نیویورک America/New_York است. ( ) حالا فقط کافی که شما اون رو روی صفحه با اسم date$ چاپ کنید.

کتابخانه فارسی چاپ متن بروی عکس PERSIANGD

در وبسایت PHPRO.IR مدتی پیش،دوست خوبم ،دو مقاله در رابطه با توابع GD,یعنی کتابخانه چاپ متن بروی عکس قرار داد که متونید مشاهده کنید.( و )اما خوب،تابع imagettftext فقط برای حروف لاتین بهینه سازی شده و نمیتونه حروف بیگانه (!) مثل پارسی (!) پشتیبانی کنه،خوب شما نیاز دارید تا حروف فارسی برای این تابع بهینه بشه،خوشبختانه گروهی از برنامه نویسان پارسی،یک کلاس برای این تابع دولاپ کرده اند که میشه با اون حروف پارسی + عربی رو هم روی این تابع پیاده کرد.این کلاس از قابل دریافت هست.

بیفون،ابزاری برای توسعه ی فونت های پارسی

بیفون ابزاری است برای نمایش متون فارسی به همراه انگلیسی با فونتی غیر از فونت های استاندارد در صفحات HTML . این ابزار مکملی است بر روی Cufon و بدون هیچ وابستگی به پلاگین امکان نمایش هر فونتی را در تمامی مرورگر ها فراهم می کند .

بیفون شامل دو بخش می شود:

۱ – Bifon Font Generator

این نرم افزار با دریافت یک فونت برای متون فارسی و یک فونت برای متون انگلیسی فایل خروجی ای به صورت javascript که همان فونت مورد استفاده در Bifon است را تولید می کند.

برای استفاده از این نرم افزار نیاز به داشتن آخرین نسخه Adobe Air است می توانید آن را از طریق دریافت کنید .

۲ – Bifon Text Converter

این بخش شامل یک ابزار به صورت javascript است که وظیفه تبدیل متن را قبل از نمایش توسط Cufon داراست.










نویسنده: رضا فرهادیان




 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا