جاویدان

کاربر عضو
با سلام و خسته نباشید

این آموزش جهت دوستان عزیزی است که سالها از بالا بودن دیتابیس و کدهای قدیمی وردپرس رنج می برند و راهکارهای مختلفی را انجام داده اند و به نتیجه دلخواه نرسیده اند. حتی با وجود افزونه های معتبر این شیوه به طرز عجیبی کارآمد عمل می کند و البته کمی اشکالات خود را دارد.

این شیوه برای نصب یک وردپرس جدید برای دارندگان وردپرس قدیمی است و شامل وردپرس های تازه نصب نیست. هر چند در همه حال قابل انجام است

برای شروع شما باید یک فول بک آپ از سرور بگیرید و آنرا در محلی بجز سرور در یک ایمیل شخصی و رایانه و حتی گوشی موبایل به صورت کامل ذخیره داشته باشید.

برای آغاز روند نصب و بارگذاری این مراحل باید با دقت اجرا شود و هرگونه اشتباه از سوی شما مقصرش ما نیستیم. قبل از شروع بار دیگر می گویم فول بک آپ فراموش نشود . بهتر است مراحل را چند بار مرورکرده و در مراحل مختلف آنرا مطالعه کنید.

نکته مهم اگر قصد دارید در این شیوه هاست خودتان را نیز ریست کنید باید دقت کنید از تمامی فایلها و پوشه ها حتما در محلی غیر از سرور فوق بک آپ چند گانه داشته باشید یعنی بر روی رایانه شخصی بر روی سرورهای بک آپ یا اشتراک فایل یا حتی سرورهای ایمیل مانند یاهو و جی میل یا حتی سرورهای فایل مانند گوگل درایو یا امثال آن داشتن چند بک آپ به شما اطمینان می دهد در بخشی دچار نبود یا خطا شوید از دیگری استفاده کنید.

اما اگر نیازی به ریست سرور ندارید کافیست مراحل فوق را به شیوه { آموزش داخل Curly Braces } پیگیری نمایید .

برای شروع پس از گرفتن فول بک آپ مجزا به این شیوه بک آپ گیری و آماده سازی جهت درون ریزی برون بری می کنیم.

آموزش شروع شد

یادتان باشد در این شیوه تمامی تنظیمات قالب یا افزونه ها از بین می رود و اگر نمی خواهید آنها را از نوع تنظیم کنید باید بررسی کنید که آنها برون بری درون ریزی دارند یا خیر که اگر داشته باشند باید برون بری آنها را قبل از هر کاری دریافت کنید.

اول یک پوشه مجزا در رایانه ایجاد کنید سپس فایل کدهایی مانند تگ گوگل یا تگ شناسایی الکسا یا سایر اینها را دانلود و در این پوشه ذخیره کنید.

سپس از پوشه uploads واقع در wp-content یک زیپ بسازید و آنرا در پوشه رایانه ذخیره کنید .

سپس اگر افزونه ها و قالب های روی سرور را لازم دارید و نمی خواهید دوباره آنها را نصب کنید و فقط می خواهید فعال سازی انجام شود از پوشه های این مسیر واقع در wp-content شامل پوشه های plugins و themes و languages هر کدام مجزا یک فایل زیپ بگیرید و در پوشه رایانه ذخیره کنید.

یک شیوه خوب گرفتن زیپ از کل مجموعه وردپرس و ذخیره بر روی رایانه شخصی است.

حالا وارد بخش مدیریت وردپرس شوید .

در بخش ابزارها شما وارد زیر مجموعه برون بری می شوید وبه این صورت اقدام به گرفتن برون بری می کنید.

اول به صورت مجزا هر محتوایی  را برون کنید.

سپس تک تک و به نوبت از بالا به پایین بر اساس قالب موجود و افزونه های موجود میزان برون بری در دسترس هر سایتی فرق دارد.

تا آخرین مورد برون بری را دریافت و بر روی رایانه شخص و پوشه مشخص شده ذخیره کنید

یادتان باشد برون بری از نام یکسان و فقط زمان متغیر استفاده می کند پس هر محتوایی را مجزااز بقیه نگه دارید.

از تغییر نام خودداری کنید هیچ گزینه ای را در هنگام برون بری تغییر ندهید و پس از فعال کردن دکمه رادیویی کنار هر برون بری فقط دکمه دریافت پرونده برون بری را در پایین فشار دهید. تا دریافت کامل هر پرونده صبر کنید و اطمینان حاصل کنید پرونده کامل دریافت شده است.

یک نکته مهم در برون بری اینست نام کاربران بجز شخص نویسنده یا ادمین سایت کسی جابجا نمی شود از افزونه های مرتبط جهت برون بری و بک آپ استفاده کنید. تمامی نظرات و سایر بخشها منتقل می شوند. گزارشات فروش جابجا نمی شود از آنها مجزا در بخش خودشان برون بری دریافت کنید. برخی افزونه ها و قالب ها از برون بری داخلی خودشان استفاده می کنند از آنها نیز برون بری بگیرید. سایر افزونه ها یا قالب ها که ندارند باید از نو تنظیم شوند . کدهای داخلی مصرفی در این بخشها را ذخیره کنید.

یکبار تمامی مراحل فوق را بررسی کنید با دریافت این برون بری ها حالا وقت پاکسازی سرور است. از وجود تمامی پوشه ها و فایل های برون بری در رایانه خود اطمینان حاصل کنید.

کسانی که قصد ریست هاست و پاک کردن گزارشات قدیمی را دارند و می خواهند حجم بالایی گزارشات را حذف کنند باید قبل از اینکار مطمون شوند هیچ فایلی بک آپی را روی سرور جانگذاشته اند و آنها را در مکان های مناسبی بارگذاری و ذخیره کرده اند .زیرا با ریست هاست تمامی فایلها حتی ایمیل ها و آدرس ها نیز پاک می شود. پس اگر تمایل به حفظ این اطلاعات دارید از آنها یک بک آپ مجزا دریافت کنید.فول بک آپ نیز مجزا دریافت کنید.

افرادی که قصد ندارند هاست را ریست کنند طبق باقی آموزش پیش می روند.

حالا می توانید کل سایت وردپرس را پاک کنید. دیتا بیس سایت را نیز به همراه یوزر آن پاک کنید.

اگر بر روی سرور شما سی پنل نصب است و سیستم SSL خودکار رایگان آن نیز در دسترس است و مایل به استفاده بدون افزونه هستید قبل از نصب وردپرس نسبت به نصب و فعال سازی دامنه و زیر دامنه خود اقدام کنید.  یک وردپرس جدید را بارگذاری و نصب کنید مراحل نصب را طبق همیشه و با رعایت فعال سازی SSl  انجام دهید . یعنی در صورت فعال سازی SSL بجای http باید https را جایگزین کنید.

حالا وارد روت سرور شوید.

وارد پوشه wp-content شوید پوشه های ذخیره شده ای زیپ که دارید شامل plugins و themes و languages و uploads را در محل های خود قرار دهید و پوشه ها را باز کنید. پوشه های زیپ شده را بعد از پایان کار حذف کنید.

اگر نیازمند نصب یا فعال سازی افزونه های دیگری هستید که قبلا اجرا یا نصب نمی شدند آنهارا نصب و اجرا و تنظیم کنید .

قالب و افزونه های قبلی را که مورد نیازتان هست را فقط فعال سازی و تنظیم کنید.

کدفایلهای گوگل یا سایر را که ذخیره کرده اید در محل های که بوده اند قرار دهید.

وارد پنل وردپرس - ابزارها - درون ریزی شوید .

افزونه درون ریزی WordPress را نصب کنید و فعال کنید.

از همان بخش ابزارها - درون ریزی - WordPress اجرای درون‌ریز کلیک کنید

قبل از درون ریزی گاهی فایل درون ریز بیش از میزان مجزا سرور است سطح مجاز درون ریزی در کنار Browse نوشته می شود ،مثلا( بیشترین اندازه: 20 MB ) این اندازه از داخل بخش پنل سرور سی پنل مسیر - SOFTWARE -سپس MultiPHP INI Editor قابل تغییر است . با تعیین دامنه فوق شما از لیست فعال شده در پایین گزینه upload_max_filesize  را به میزان لازم تغییر می دهید ، سعی کنید فقط عدد را تغییر دهید و از تغییر Mخودداری کنید در پایان APPLY را فشار دهید

بجز مورد هر محتوایی باقی گزینه ها را درون ریزی کنید

در هنگام بارگذاری محتوای مختلف ممکن است در کنار گزینه بارگذاری فراخوان عکسها نیز بیاید آنرا بجز در درون ریزی مدیا فعال نکنید تا از خطاهای مرسوم درامان بمانید. خود عکسها در هر مرحله بارگذاری به علت قرار داشتن پوشه uploads فراخوانده می شوند ولی در مرحله بارگذاری مدیا شناسایی مسیر را تکمیل می کنیم.

در هنگام درون ریزی نوشته ها محصولات از شما پرسیده می شود که آیا نام کاربری گذشته به نام جدید تغییر کند یا با همان نام ثبت شود این مرتبط به شماست اما به جهت اینکه در سئو شناسایی نام نویسنده قبلی بوده است بهتر است نام قبلی دوباره فعال سازی شود

پس بارگذاری تمام این مراحل شما نیازمند نصب افزونه های درون ریزی کاربران و درون ریزی آن را دارید.

پس از اتمام این مراحل سایت شما  مانند قبل در دسترس تمامی کاربران است .برخی تنظیمات از دست رفته در افزونه ها یا قالب را دوباره گاهی باید انجام دهید.

گزارشات را می توانید دوباره درون ریزی کنید.

یک نکته مهم : گاهی در هنگام برون بری برخی برگه ها یا نوشته ها دچار اشکالاتی می شوند و ممکن است در بارگذاری آنها نباشند این به سبب خطای داخلی است و باید یا آنها را دوباره بازنویسی کنید یا قبل از بارگزاری بر روی لوکال تست بگیرید.

{ یک پوشه در یک بخش سرور یا در روت سرور یا در بخش FTP ایجاد کنید .  پس از گرفتن یک زیپ از پوشه uploads پوشه زیپ شده را به پوشه مورد نظر کپی کنید داشتن یک ذخیره بر روی رایانه یا محل دیگری جهت پیشگیری الزامی است 

سپس اگر افزونه ها و قالب های روی سرور را لازم دارید و نمی خواهید دوباره آنها را نصب کنید و فقط می خواهید فعال سازی انجام شود از پوشه های این مسیر واقع در wp-content شامل پوشه های plugins و themes و languages هر کدام مجزا یک فایل زیپ بگیرید و در پوشه سرور مثلا FTP و رایانه هم ذخیره کنید

تمامی مراحل بالا آموزشی را انجام دهید . یادتان باشد شما از سرعت عمل بیشتری نسبت به کسانی که بایدتمامی مراحل را بارگذاری کنند برخودار هستید. زیرا فقط آنها را جابجا می کنید.}

به همین راحتی ما یک وردپرس جدید را در دیتابیس و روت سرور جایگزین قبلی با حفظ اطلاعات قبلی کردیم.

حالا به دیتا بیس و میزان فایلها دقت کنید . یادتان باشد اگر فایل زیپی را حذف کردید از پوشه trash در روت سرور آنرا کاملا تخلیه کنید.

یک نکته مهم در پس زمینه وردپرس و یا حتی وکامرس مجموعه از نسخه های اولیه نوشته های شما حتی مال چندین سال قبل ذخیره می شود. این فایلها که رونوشت قبلی هستند خود گاهی با اینکه علاوه بر مرورگر بر روی دیتا بیس نیز ذخیره می شوند و خودشان حجم عظیمی از دیتابیس را تصاحب و تخریب می کنند. یک افزونه برای حذف این مجموعه های بدرد نخور هست که باعث سبک شدن دیتابیس می شود که توصیه می کنم اگر می خواهید نفس تازه ای به دیتا بیس بدهید از آن استفاده کنید.

اگر نکته ای فراموش شده گزارش دهید تا اصلاح و نوشته شود

موفق باشید

 
بالا