بیان تفاوت های UI و UX

seoinsite

تازه وارد
در دو کلمه UX و UI بسیار استفاده می شود و عنوان شغلی برخی از طراحان وب سایت UX Designer و برخی دیگر UI Designer می باشد. یک طراح سایت هم طراح UX باید باشد و هم یک طراح UI.

در این مقاله میخواهیم تفاوتهای بین UX و UI برای شما به زبان ساده بیان کنیم.
به صورت بسیار ساده باید گفت UI در مخفف User Interface design می باشد و بخشی از طرح است که زمانی که کاربر در حال رویت وب سایت می باشد آن را مشاهده می نماید و UX مخفف User Experience design می باشد که به تجربه کاربر از رویت وب سایت گفته میشود.
بیان تفاوت های UI و UX

UX به رفتار، حالت و احساست کاربر در مورد استفاده از یک محصول و یا سیستم مشخص گفته می شود. تجربه کاربر نیز شامل جنبه های عملی، تجربی، تاثیرگذار، معنی دار و جنبه های با ارزش اثر متقابل انسان و کامپیوتر و محصول می باشد، که شامل درک کاربر از جنبه های مختلف استفاده و بهره وری می باشد.
وظیفه طراح وب سایت چیزی بیش از طراحی محیطی زیبا برای وب سایت شما است طراح باید هیجان و احساسات کاربران شما را در نظر بگیرد و سایت را به گونه ای طراحی نماید تا وب سایت شما ارتباط حسی خوبی برای کاربران برقرار نماید. طراح وب سایت یکی از مهمترین اعضای تیم شما می باشد که در صورتی که کار خود را به درستی انجام دهد تاثیر بسیار مثبتی در کسب و کار شما خواهد داشت.
UI مخفف user interface می باشد که فضایی است که اثر متقابل بین انسان و ماشین به وجود می آید. هدف این اثر متقابل اجازه برای عملکرد موثر و کنترل ماشین از سمت انسان می باشد، در حالیکه ماشین اطلاعاتی را باز می گرداند که کمک به تصمیم گیری های کاربران می نماید. برخلاف طراحان UX که بر روی حس کلی کار تمرکز می نمایند طراحان UI بر روی نحوه ارائه محصول کار می نمایند.

مقاله مرتبط: ؟
در پایان UI و UX چه تفاوتی با هم دارند!
در پایان UI و UX چه تفاوتی با هم دارند!

در نهایت می‌توان گفت که UI بخشی از UX محسوب می‌شود و البته، بخش بسیار مهمی از آن هم هست. اما تنها بخش آن نیست. از طرف دیگر UX یک مفهوم بسیار کلی است و مسیر را برای UI مشخص می‌کند. اما در نهایت هر یک، یک هویت منحصربفرد دارند و UX به هیچ‌وجه با UI هم معنی نیست. درست است که این دو عبارت بسیار به هم نزدیک هستند، اما نمی‌توان آنها را به جای هم استفاده کرد. در اصل باید از هر دو همزمان استفاده می کنند، البته به شرط آنکه هر کدام در جای مناسبی استفاده بشود.
با یک مثال به تفاوت UI و UX می پردازیم، فکر کنید قرار است دکمه Close (یا همان ضربدر قرمز رنگ پنجره My Computer) را طراحی کنیم، انتخاب رنگ قرمز و نماد ضربدر مربوط به UI می باشد، در اینجا استفاده از رنگ سبز و دکمه به اضافه معنی اشتباهی را می رساند. یعنی اینگونه در ذهن ها تداعی شده است که نماد ضربدر برای بسته شدن به کار میرود
بعد از طراحی UI نوبت به انتخاب یک مکان برای دکمه Close می رسد که به آن UX گفته می شود، اگر ما دکمه را وسط صفحه قرار دهیم، کاربر به دفعات بسیار زیادی اشتباها روی آن کلیک می کند و حس بدی به او منتقل می شود، پس بهتراست مکان مناسب تری برای آن انتخاب شود که همه ی ما میدانیم بهترین مکان گوشه بالا سمت راست است که کاربر در صورت لزوم به آن قسمت برود و به اشتباه آن را فشار ندهد.
امیدواریم این مقاله به شما در درک تفاوتهای بین UX و UI در کمک کرده باشد.
 
بالا