مدیریت نسلها در محل کار

وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

حسن غویشه

کاربر عضو
سلام امروز دنبال مطلب برای سایتم بودم که با این مقاله روبرو شدم و به خودم گفتم اون رو با دوستان عزیزم که از وقتی بهشون پیوستم تنهام نذاشتن به اشتراک بذارم :)

امید وارم با اشتراک این مقاله تونسته باشم کمکی، نه برای جبران خوبی ها و کمک های شما، که این کار در حد نیست! بلکه برای اثبات برادری خودم کرده باشم :)

رهبری و مدیریت کردن افرادی که در یک محل کاری مشترک مشغول به فعالیت هستند به نوبه خود یک هنر به حساب می‌آید. مدیریت منابع انسانی زمانی اهمیت پیدا می‎کند که هر یک از افراد شرکت یا سازمان جزو نسل‌های مختلف باشند. اساساً شناخت تفاوت‌های نسل‌های مختلف برای داشتن سازمانی موفق ضروری است. هر نسل دارای خصوصیات منحصر بفردی است که قبلاً در مورد   مطلبی نوشته‌ایم.

بیشتر شرکت‌ها و سازمان‌ها دوست دارند کارمندانی قابل اعتماد، پرتلاش، و مسئولیت پذیر را استخدام کنند تا بتوانند شرکتی موفق داشته باشند. طبیعی است که افراد یک شرکت معمولاً دارای خصوصیات شخصیتی متفاوتی هستند؛ برخی از کارمندان اجتماعی‌اند و در برقراری ارتباط با دیگران قدرت بالایی دارند و برخی دیگر محتاط و ساکت‌اند. در این شرایط مدیر موفق کسی است که بتواند مجموعه‌ای را تشکیل دهد که اعضای آن مکمل مهارت‌های یکدیگر باشند.

متولدین ۱۹۸۰ میلادی (۱۳۵۸ شمسی) تا ۲۰۰۰ میلادی (۱۳۷۸ شمسی) که در دنیا با عنوان نسل Y شناخته می‌شوند، نسلی هستند که اغلب آن‌ها با ورود به دانشگاه و یا اتمام تحصیلات آکادمیک خود آماده ورود به بازار کار هستند. هر چند در این میان ممکن است افرادی نیز باشند که کار کردن را به تحصیل ترجیح داده‌اند و یا بنا به ضرورت‌هایی زودتر از هم‌نسلان خود مشغول به کار شده‌اند. همچنین متولدین سال ۲۰۰۰ میلادی (۱۳۷۸ شمسی) به بعد که نسل Z را تشکل داده اند در سالهای آتی وارد صحنه خواهند شد. این افراد تازه نفس، نسبت نسل‌های پیش از خود، در بستر فناوری‌های نوین ارتباطی رشد یافته و از دانش بسیار خوبی برخوردارند. مدیران موفق باید بتوانند با شناخت مهارت‌ها و ویژگی‌های مثبت و منفی این نسل آن‌ها را هدایت کنند و از قابلیت‌های آن‌ها در کنار سایر افراد سازمان استفاده کنند. اگر به عنوان یک مدیر با سابقه و آینده نگر شناخته می‌شوید و تأمین نیروی انسانی پویا و خلاق برایتان اولویت دارد، پس نباید نسل‌های Y و Z فراموش کنید.

gen-empty-workplace-infographic.jpg


متولدین نسل های Y و Z درواقع اولین نسل از کودکان و نوجوانان جهان هستند که والدینشان از آن‌ها کمک می‌گیرند. بارها در اطرافمان دیده‌ایم که پدر یا مادر خانواده از فرزندش نحوه کار یک دستگاه الکترونیکی را می‌پرسد یا از او می‌خواهد تا مشکلات تلفن همراه او را برطرف کند. ازآنجایی‌که افراد این نسل دوران کودکی و جوانی خود را در فضایی مرفه گذرانده‌اند و با استفاده از فنّاوری همه‌چیز را سریع به دست می‎آورند، وقتی این افراد وارد بازار کار می‌شوند، نسبت به نسل‌های پیش از خود ممکن است با شرایطی مواجه شوند که برایشان بسیارسخت به نظر بیاید.


پنج نکته‌ای که مدیران باید بدانند:


۱. مغرور اما سازش‎پذیر هستند
از اعتمادبه‌نفس بالایی برخوردار است. آن‌ها ضمن تسلط به فناوری، توانایی انجام چند کار را به‌صورت همزمان دارند. ممکن است آن‌ها مغرور و خودرأی به نظر برسند اما با تشکیل جلسات منظم ارزیابی، آن‌ها را در مقابل انتقادات سازش‌پذیر سازید و با استفاده از ویژگی ذاتی آن‌ها یعنی آموزش پذیری بالا، زمینه پیشرفت آن‌ها را فراهم کنید.

۲. از محدود شدن بیزارند
آن‌ها دوست دارند همیشه و همیشه در محیط کارشان به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی دسترسی داشته باشند. ممکن است آن‌ها قانون‌شکن به نظر برسند و یا لازم باشد یک نفر به‌طور دائم آن‌ها را زیر نظر داشته باشد اما تجربه نشان داده است ایده‌ها، نظرات و راهکارهایی که آن‌ها در جلسات طوفان فکری ارائه می‌دهند، ارزش کنار آمدن با آن‌ها را دارد.

gen-empty-workplace-img1.jpg


۳. نیازمند تصویر کلی هستند
نسل y برعکس نسل قبلی خود قبل از انجام هر کاری علاقه‌مند‌است که یک پیش‌زمینه و تصویر کلی از کاری که به او محول می‌شود را در ذهن خود داشته باشند در حقیقت آن‌ها می‌خواهند بدانند که او برای سازمان باارزش است و بخشی از سازمان است و به سازمان احساس تعلق دارد. چرا من باید این کار را انجام دهم؟ و آیا این کار رابطه‌ای با استراتژی کلی سازمان دارد؟ از سؤالاتی است که زیاد می‌پرسند.

۴. در یک چارچوب خشک قرار نمی‎گیرند
تنوع‌طلب هستند و انعطاف‌پذیری در انجام کارها برایشان لذت‌بخش است. اینکه کار در چه محلی صورت می‌گیرد برایشان ممکن است چندان اهمیت نداشته باشد اما آن‌ها خواستار سرگرمی، نشاط و آزادی در محیط کار هستند. از دید آن‌ها نتیجه کار مهم است نه میزان ساعت کاری! پس اگر ساعت کاری شناور را به آن‌ها پیشنهاد دهید استقبال خواهند کرد.

۳. ناپایدارند و به دنبال چالش می‎گردند
یکی از ویژگی‌هایی این نسل که تردید مدیران را برای استخدام آن‌ها برمی‌انگیزد این است که آن‌ها همواره به دنبال چالش هستند و از دید دیگران، سرگردان و ناپایدار به نظر می‌رسند. برخی از افراد این نسل تقریباً هر سال شغل خود را تغییر می‌دهند. این برای شرکت‌هایی که برای آموزش و پیشرفت این افراد زمان و هزینه صرف کرده‌اند یک بدشانسی است. برای حفظ منافع سازمان لازم است جدیت به خرج دهید؛ خصوصاً شرکت‌های کوچک و نوپا. با انجام اقداماتی، انگیزه و تعهد کاری را در کارمندان جوان بالا ببرید.

شما به‌عنوان مدیر یا افرادی که با این نسل‌ها در تعاملید باید بتوانید از تمام ویژگی‌های سازنده و غیر سازنده آن‌ها به نفع خود استفاده کنید و آن‌ها را همان‌گونه که هستند درک کنید. آن‌وقت خواهید این افراد نیرومحرکه شرکت شما خواهند بود و از سیاست جوان‌گرایی و محول کردن وظایف کلیدی به آن‌ها پشیمان نخواهید شد.

مواردی که در بالا ذکر شد از مهم‌ترین چالش‌ها و نکاتی بود که افراد نسل‌های مختلف در تعامل با دو نسل Y و Z مواجه هستند. اگر شما نیز در سازمان خود با افرادی از این نسل ارتباط دارید، چه خصوصیات دیگری را می‌توانید اضافه کنید تا دیگران آن‌ها را بهتر بشناسند و مدیریت کنند. همچنین اگر شما جزء نسل Y و Z و مشغول به کار هستید با چه چالش‌هایی در محیط کارتان مواجه هستید؟ آیا برای خودتان مرام‌نامه کاری یا منشور اخلاقی خاصی دارید؟

منبع:

 
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.
بالا