اساس کار افزونه های درگاه پرداخت چگونه است؟!

محترم

تازه وارد
سلام

۱- این افزونه هایی که برای بانکهای مختلف موجوده، چه سازوکاری دارند؟!

۲- یعنی مثلا با تغییر یک آی‌دی/لینک در کد، می شه از درگاه یک بانک، درگاه یک بانک دیگه تولید کرد؟

 

hannanstd.ir

مدیر انجمن و توسعه دهنده ووکامرس پارسی
سلام

۱- این افزونه هایی که برای بانکهای مختلف موجوده، چه سازوکاری دارند؟!

۲- یعنی مثلا با تغییر یک آی‌دی/لینک در کد، می شه از درگاه یک بانک، درگاه یک بانک دیگه تولید کرد؟
سلام .

سازو کار اکثر درگاه های ایرانی به این صورته که اکثرا یک مرچنت ، api و نام کاربری ، ترمینال آیدی و ....رو میگیرن و از طریق یک متد وب سرویس هویت پذیرنده رو بررسی میکنن اگه تایید شد بعدش اطلاعات پرداخت نظیر قیمت و ... رو میگیرن و یا از طریق یک کوئری استرینگ و یا از طریق POST به بانک ارسال میکنن و بانک هم پس از بررسی صفحه پرداخت رو پیش و روی پرداخت کننده قرار میده و پرداخت کننده هم در صورت پرداخت به سایت پذیرنده هدایت میشه !

حالا این هدایت هم خودش میتونه از طریق get یا post باشه .حالا سایت پذیرنده هم اون اطلاعات ارسالی از بانک که معمولا یک refnumber و یک status هست رو بررسی میکنه . اکثرا به این صورت هست که اول status رو چک میکنه ببینه ؛ پولی پرداخت شده یا نه ! ( چون ممکنه پرداخت کننده حین پرداخت انصراف کرده باشه و به سایت برگشته باشه)

اگه پرداخت صورت گرفته بود حالا اون refnumber رو از طریق وب سرویس بررسی میکنه و به سایت بانک مورد نظر کانکنت میشه تا مطمئن بشه که واقعا پرداخت صورت گرفته ، چون ممکنه اون status ساختگی باشه ( مخصوصا تو متد get) .

حالا که از بانک استعلام گرفت و همه چی اکی بود ، با استفاده از توابع مختص هر اسکریپت یا سیستم ، وضعیت پرداخت همون اسکریپت یا سیستم رو به حالت "تکمیل شده" تغییر میده و خدماتش رو به کاربر ارائه میکنه .

اما در مورد سوال 2 ؛ باید بگم شاید بتونید درگاه های واسطه رو بهم تغییر بدید . اما در مورد بانک های دولتی خیر ! اکثرا با هم متفاوت هستند . هر چند اکثرا از طریق soap یا nusoap هستند ولی خب نمونه کد های وبسرویسشون مختلفه .... بعنوان مثال درگاه بانک ملت رو با مثلا درگاه فن آوا ، پاسارگاد و ... مقایسه کنید هیچ شباهتی نمیتونید پیدا کنید که بخواید از روی استنتاج بهم تبدیلشون کنید مگر اینکه دانش برنامه نویسی داشته باشه . حتی وب سرویس های درگاه پاسارگاد با امن پاسارگاد یه تفاوت هایی داره . !

چون سوال خوبی بود و خیلی ها در مورد سوال میپرسیدن انتقال دادم سوالات متداول تا بعدا به کار آیندگان انجمن هم بیاد .

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا