الگوریتم پاندا گوگل

katayoon ghahari

تازه وارد
الگوریتم پاندا یکی از معروف ترین است که در سال 2010 ارائه شد و صفحات با محتوای بی کیفیت باعث نارضایتی بسیاری از کاربران شده و اعتراضات زیادی را در پی داشت را جریمه می کند. همین امر کارکنان گوگل را به فکر ایجاد یک الگوریتم مفید به نام پاندا انداخت. هدف این الگوریتم افزایش رتبه سایت های دارای محتوا با کیفیت و منحصر به فرد، و کاهش رتبه سایت های دارای محتوای بی کیفیت و کپی بود.

چرا الگوریتم پاندا ایجاد شد؟

پیش از به وجود آمدن الگوریتم پاندا، از سئو به عنوان حرفه ا‌ی بدنام یاد می شد. هر روز بیشتر از قبل، سایت‌هایی با محتوای نامربوط و کپی با محتوای بی‌کیفیت در نتایج جستجو بالا می‌آمد و کم کم تعداد آن ها به شدت بالا گرفت. برای مبارزه با این سایت‌های اسپم، گوگل نیازمند آپدیت جدیدی در الگوریتم‌‌های جستجویش بود.

هدف اصلی پاندا بهبود تجربه‌ی کاربران و حذف صفحات اسپم از نتایج جستجو بود. پاندا این کار را با جریمه کردن سایت‌های بی‌کیفیت و امتیاز دادن به سایت‌هایی با محتوای خوب و باکیفیت انجام می‌داد. در آپدیت‌های بعدی پاندا عوامل دیگری مانند اعتبار وبسایت، طراحی، سرعت بارگذاری و رابط کاربری نیز مورد توجه قرار گرفت. پاندا همزمان با تلاش برای ارائه نتایج بهتر و هرچه دقیق‌تر شروع به مبارزه با سایت‌های بی کیفیت هم کرد و رتبه آنها را در نتایج جستجو کاهش داد.

فاکتورهای الگوریتم پاندا چیست؟​

  • الگوریتم پاندا هر محتوای کپی و بی کیفیت را جریمه میکند. خب اگر شما یه محتوا کپی از یک وب سایت دیگر داشته باشید پاندا میگوید یک وب سایت دیگر زودتر عین این محتوا را دارد پس چرا باید این صفحه هم در نتایج بالا قرار بگیرد؟ از طرف دیگر اگر یک صفحه با محتوای بی کیفیت داشته باشید و کاربر وارد سایت شما شود و شما نتوانید رضایت وی را جلب کنید خط قرمز گوگل یعنی رفع نیاز کاربر را رد کرده اید و قطعا از نظر گوگل سزاور جریمه شدن هستید. بیاید جزئی تر به انواع محتوایی که پاندا جریمه می کند بپردازیم:
  • محتواهای کوتاه​

  • محتواهای تکراری​

  • محتوای متفاوت از عنوان​

  • کشاورزی محتوا​

  • تبلیغات بیشتر از محتوا​

چطور متوجه شویم که توسط الگوریتم پاندا جریمه شده‌ ایم؟

یک نشانه جریمه احتمالی پاندا، افت ناگهانی میزان بازدید ارگانیک یا افت رتبه‌بندی وب‌سایت است که البته باید از تاریخ آپدیت الگوریتم پاندا شروع شده باشد.

نکته حائز اهمیت این است که عوامل زیادی می‌توانند به رتبه‌بندی سایت و میزان ترافیک آن آسیب وارد کنند؛ بنابراین نمی‌توان هر افت رتبه یا افت ترافیکی را به جریمه پاندا نسبت داد. برای مثال:

ظهور یک رقیب در بازار تجاری شما هم ممکن است منجر به افت ترافیک در سایت شما شود. در این حالت باید ببینید چه کسی پیشگام شده و جلوتر از شما در مارکت در حرکت است.

گاهی نیز افت رتبه یا بازدید به دلایل فصلی یا تغییر شرایط رخ می‌دهد. برای مثال لوازم گرم کننده در فصل‌های سرد سال طرفدار کمتری دارد و کمتر سرچ می‌شوند. برای اطمینان بهتر است گوگل سرچ کنسول را برای موارد گزارش شده بررسی کنید.

حتی ممکن است یک آپدیت کاملاً متفاوت ظهور کرده و باعث افت رتبه شما شده باشد که هیج ربطی به الگوریتم پاندا نداشته باشد.

جریمه در الگوریتم پاندا به صورت site-wide است. یعنی حتی اگر بخش کوچکی از سایت شما محتوای ضعیف، نامعتبر یا مزرعه محتوا داشته باشد کل سایت مشمول جریمه خواهد شد.

سخن آخر

الگوریتم های پاندا یکی از چارچوب ها و قوانین های گوگل است. با داشتن تسلط بر روی این الگوریتم ها و سئو، می توانید رتبه ای عالی برای صفحه خود کسب کنید. اگر تازه با سئو آشنا شده و به دنبال یادگیری و تسلط بر روی آن هستید، می توانید با ویکی دمی وبسایت خود را بهینه کرده و برای اطلاع از با ما تماس بگیرید.
 
بالا