دانلود محاسبه نمره اسپیکینگ آیلتس چگونه است؟

tatschool

تازه وارد
همانطور که می‌دانید، یکی از بخش‌های مهم آزمون آیلتس، بخش اسپیکینگ (Speaking) است. در این بخش که به صورت مصاحبه انفرادی با ممتحن انجام می‌شود و سه قسمت را شامل می‌شود، توانایی هر شرکت‌کننده در برقراری ارتباط مؤثر به زبان انگلیسی ارزیابی می‌شود.

در قسمت اول، شرکت‌کننده خود را معرفی کرده و ممتحن از او چند سوال شخصی مطرح می‌کند.

در قسمت دوم، شرکت‌کننده یک کارت با موضوعی خاص دریافت می‌کند و ممتحن از او می‌خواهد در مورد آن موضوع صحبت کند. در این مرحله، ممتحن ممکن است یک یا دو سوال اضافی در رابطه با آن موضوع بپرسد.

در قسمت پایانی، ممتحن و شرکت‌کننده به بحث گسترده‌تری درباره موضوع قسمت دوم می‌پردازند.

نمره‌ بخش اسپیکینگ (Speaking) آیلتس

بخش اسپیکینگ در هر دو آزمون آکادمیک و جنرال آیلتس مشابه بوده، و همانند سایر بخش‌های آزمون آیلتس، نمره بخش اسپیکینگ نیز براساس عملکرد داوطلب در هر یک از معیارهای موجود برای نمره‌دهی و با توجه به روشی که در ادامه به طور کامل توضیح داده خواهد شد بین 0 تا 9 محاسبه می‌شود.

معیارهای نمره‌دهی اسپیکینگ آیلتس

چهار معیار کلیدی برای ارزیابی نحوه عملکرد هر داوطلب در بخش اسپیکینگ آیلتس وجود دارد و هر کدام از این معیارها 25 درصد از کل نمره اسپیکینگ را شکل می‌دهند.

1. معیار روانی و انسجام (Fluency & Coherence)

2. معیار دامنه واژگان (Lexical Resource)

3. معیار دامنه و صحت ساختارهای گرامری (Grammatical Range and Accuracy)

4. معیار تلفظ (Pronunciation)


نحوه محاسبه نمره کل اسپیکینگ آیلتس



همانطور که قبلاً گفته شد، هر کدام از معیارهای بکاررفته برای نمره‌دهی 25 درصد از نمره کل اسپیکینگ را شکل می‌دهند. به عبارت دیگر، برای تعیین نمره کل اسپیکینگ آیلتس، میانگین نمرات داده ‌شده به هر داوطلب در هر یک از این معیارها محاسبه ‌شده و عدد نهایی بدست آمده در صورت نیاز گِرد می‌شود.



به مثال زیر به عنوان نمونه توجه کنید:



معیارنمره داوطلب
روانی و انسجام6
دامنه واژگان7
دامنه و صحت ساختارهای گرامری7
تلفظ7


نمره کل= (7+7+7+6) ÷ 4= 6.75

ما در مقاله به بررسی فرآیند ارزیابی و معیارهای محاسبه نمره اسپیکینگ آیلتس می‌پردازیم، و در نهایت، نکات و راهکارهای مفید موجود برای افزایش نمره اسپیکینگ آیلتس نیز ارائه می‌دهیم. شما با مطالعه این مقاله دیدگاه نسبتا کاملی را از اسپیکینگ آیلتس و شیوه نمره دهی آن را به دست می آورید.
 
بالا