چربی خون و آزمایش چربی خون

hamedj1998

تازه وارد
چربی خون

برای آشنایی با چربی خون، علائم، رژیم غذایی و درمان آن باید با مفهومی به نام کلسترول تام خون آشنا شوید. کلسترول تام، انواع لیپوپروتئین‌ها و انواع کلسترول‌های خوب و بد را شامل می‌شود. بخش زیادی از چربی خون را کلسترول بد یا LDL تشکیل می‌دهد. علت نام‌گذاری کلسترول بد این است که عامل مهمی در انسداد عروق خونی است.

افزایش کلسترول خوب، برعکس کلسترول بد باعث پیشگیری از انسداد عروق خونی است. این کلسترول از رسوب چربی در رگ‌ها جلوگیری می‌کند. ترک دخانیات و انجام ورزش‌های منظم به افزایش کلسترول خوب در خون شما کمک می‌کند.

کلسترول خوب و بد ممکن است در کبد ساخته شوند و یا توسط مواد غذایی به بدن وارد شوند. اگر میزان کلسترول بد بیشتر از نیاز بدن باشد، در رگ‌ها جمع می‌شود و در درازمدت باعث مسدود شدن رگ‎ها می‌شود. در صورتی که به میزان کافی کلسترول خوب در خون وجود داشته باشد، کلسترول بد را جمع‌آوری می‌کنند و به کبد بازمی‌گردانند.

چربی خون ترکیب کلسترول خوب و بد و تری‌گلیسیرید است. میزان تری گلیسیرید در افرادی که کالری زیاد و الکل مصرف می‌کنند، بالاست. کاهش وزن و عدم استعمال الکل و دخانیات در کاهش تری گلیسیرید موثر است.



در این آزمایش میزان کلسترول خوب، کلسترول بد و تری گلیسیرید اندازه‌گیری می‌شود. نتایج آزمایش به پزشک متخصص کمک می‌کند که به ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، کبدی و پانکراس دست یابد. پزشک با استفاده از آزمایش چربی خون به بعضی از بیماری‌های ژنتیکی نیز پی می‌برد.

آزمایش چربی خون همچنین موثر بودن درمان در افراد مبتلا را به پزشک نمایش می‌دهد.

بهتر است بزرگسالان هر 4 تا 6 سال، کودکان هر ده سال و افراد مسن هر سال این آزمایش را انجام دهند. برای آزمایش چربی خون باید ناشتا باشید.

در آزمایش چربی خون سه فاکتور کلسترول خوب، کلسترول بد و تری گلیسیرید خون اندازه‌گیری می‌شوند. کلسترول بالای خون هیچ علامتی ندارد و تنها راه تشخیص آن انجام آزمایش است به همین دلیل توصیه می‌شود به صورت دوره‌ای آزمایش چربی خون را انجام دهید.

فاکتور LDL موجود در آزمایش خون نشان دهنده میزان کلسترول بد است. محدوده مجاز این فاکتور به عواملی مانند سابقه سکته قلبی در اعضای خانواده در سنین پایین، مصرف الکل و استعمال دخانیات، میزان فشار خون، سن و سطح کلسترول خوب (HDL) بستگی دارد. LDL بین 100 تا 160 میلی‌گرم در دسی‌لیتر متغیر است. در افراد مبتلا به دیابت میزان ایده‌آل این فاکتور 100 میلی‌گرم در دسی‌لیتر است.

میزان طبیعی کلسترول خوب، 50 میلی‌گرم در دسی‌لیتر است و مقدار آن بر کلسترول بد تاثیرگذار است.

میزان طبیعی برای فاکتور تری گلیسیرید، کمتر از 150 میلی‌گرم در دسی‌لیتر است.

هدف آزمایشگاه دکتر شریفی از بیان این مطالب برای شما، آشنایی با چربی خون است و بهتر است جواب آزمایش‌تان را پزشک تفسیر کند.

درمان چربی خون

بهترین روش درمان چربی خون، تغییر دادن سبک زندگی است. بهتر است تجویز دارو را به پزشک خود بسپارید. مصرف میوه و سبزیجات و غذاهای فیبردار به کاهش چربی خون کمک می‌کند. یکی دیگر از راهکارهای کاهش چربی خون، انجام فعالیت‎‌های بدنی به صورت منظم و روزانه است. داشتن 30 دقیقه فعالیت بدنی در هر روز برای کاهش چربی خون توصیه می‌شود.

سبک غذا خوردن تاثیر زیادی در کاهش یا افزایش چربی خون دارد. عامل مهم افزایش چربی خون استفاده از چربی‌های مضر یا چربی‌های اشباع است. بهتر است چربی‌های غیراشباع جایگزین چربی‌های اشباع شوند. چربی‌های غیراشباع در دمای اتاق به صورت مایع هستند و میزان کلسترول بد را کاهش می‌دهند.

کبد چرب

وجود میزانی از چربی در کبد طبیعی است. اگر این چربی از حد طبیعی بالاتر رود، خطرناک است. بیماری کبد چرب در بسیاری از موارد نشانه‌ای ندارد. توجه نکردن به بیماری‌های کبدی، عوارضی دارد که ممکن است خطرآفرین باشند.
 

الهه1

تازه وارد
سلام. عجب تاپیکی زدی . واقعا دمت گرم .من خودم چربی خون دارم واقعا برام مفید بود
 
بالا